Δευτέρα 29 Φεβρουαρίου 2016
Μια περιπέτεια για το Ρωμαίο
Ο μικρός Ρωμαίος ζει δίπλα στη σκηνή του θεάτρου, μα δεν έχει δει ποτέ του αληθινή παράσταση. Οι γονείς του φοβούνται και του λένε να κάνει υπομονή ώσπου να μεγαλώσει. Καμιά φορά όμως στη ζωή όλα συμβαίνουν όπως ακριβώς στο θέατρο. Ο Ρωμαίος θα ανακαλύψει τη μαγεία του θεάτρου την ίδια ακριβώς στιγμή που θα γνωρίσει και την αγάπη στο πρόσωπο της όμορφης Ιουλίας. Θα καταφέρει να τη σώσει από τα δόντια του Αρχιχοντρού; Η περιπέτεια ενός ποντικού που αναζητώντας τη μαγεία του θεάτρου θα γνωρίσει τη ζεστασιά της φιλίας και της αγάπης. Ο Διευθυντής σκηνής, το Τρίτο Κουδούνι, το Φως, ο Σκηνοθέτης, τα Σκηνικά, τα Κοστούμια, ακόμα και ο Σαίξπηρ, όλοι θα βοηθήσουν το μικρό Ρωμαίο στη μεγάλη μάχη για την αγάπη και το δίκιο.
Το τραγούδι του Ρωμαίου
Οι εικόνες είναι από την παράσταση κουκλοθέατρου που ανέβηκε το 2004 στο θέατρο "Παραμυθοχώρα"
Παρακείμενος
Ο παρακείμενος είναι παροντικός χρόνος.
Δείχνει ότι μια ενέργεια έχει ήδη ολοκληρωθεί τη στιγμή που μιλάμε.
π.χ. Οι μαθητές έχουν γράψει τις ασκήσεις.
ΕΝΕΡΓΗΤΙΚΗ ΦΩΝΗ (χτενίζω)
έχω χτενίσει
έχεις χτενίσει
έχει χτενίσει
έχουμε χτενίσει
έχετε χτενίσει
έχουν χτενίσει
ΠΑΘΗΤΙΚΗ ΦΩΝΗ (χτενίζομαι)
έχω χτενιστεί
έχεις χτενιστεί
έχει χτενιστεί
έχουμε χτενιστεί
έχετε χτενιστεί
έχουν χτενιστεί
Παρασκευή 26 Φεβρουαρίου 2016
Η λέξη «μέσα» όταν χάνει το τελικό -α
Πολλές φορές, όταν προφέρουμε το «μέσα» μαζί με την επόμενη λέξη, χάνει το τελικό του –α για λόγους ευφωνίας. Τότε:
Αν η επόμενη λέξη αρχίζει από φωνήεν, στη θέση τού –α μπαίνει απόστροφος, ενώ ο τόνος διατηρείται. Όλα κανονικά δηλαδή:
μέσα από τη θάλασσα > μέσ’ από τη θάλασσα (ή μέσ’ απ’ τη θάλασσα)
Αν η επόμενη λέξη αρχίζει από σύμφωνο, δε χάνεται μόνο το –α αλλά μεταμορφώνεται όλη η λέξη. Γίνεται μονοσύλλαβη (άρα άτονη) και δεν παίρνει απόστροφο:
μέσα στη θάλασσα > μες στη θάλασσα
Κάποιοι γράφουν «μες τη θάλασσα», όμως αυτό είναι λάθος: Τα ψάρια δε ζουν μέσα τη θάλασσα αλλά μέσα στη θάλασσα!
Τώρα που καταλάβαμε τη σωστή γραφή, ας ακούσουμε το τραγούδι: «Μες στο μουσείο».
Μες στο μουσείο, μες στο μουσείο
μια μέρα μπήκα με φόρα κι εγώ.
Μη με τραβάτε, μη μου κολλάτε
απ` το μουσείο δε θέλω να βγω.
Τρέχω τρέχω μες στα δωμάτια
μ` όλου του κόσμου τους θησαυρούς
που δεν τους χωράει ανθρώπου νούς.
Αχ το μουσείο, αχ το μουσείο
φεγγοβολάει σαν άστρο χρυσό.
Δε θέλω μπάλα ούτε τραμπάλα,
δε θέλω ούτε να παίξω κουτσό.
Θέλω, θέλω, θέλω μουσείο
θέλω να βλέπω τους θησαυρούς
που δεν τους χωράει ανθρώπου νους.
Μη με τραβάτε, μη μου κολλάτε
απ` το μουσείο δε θέλω να βγω,
μες στο μουσείο, μες στο μουσείο
θέλω να γίνω πορτραίτο κι εγώ.
Πέμπτη 25 Φεβρουαρίου 2016
H Δόνα Τερηδόνα (ανθολόγιο)
Η Δόνα Τερηδόνα, μια πεντάμορφη αρχόντισσα, έχει το πιο γλυκό και φωτεινό χαμόγελο του κόσμου. Όσο όμως γλυκό και φωτεινό είναι το χαμόγελό της, τόσο σκοτεινή και μοχθηρή είναι η ψυχή της. Έτσι, λοιπόν, όταν μια μέρα ο πιστός της καθρέφτης την πληροφορεί ότι ένα κοριτσάκι που το λένε Λουκία έχει ένα χαμόγελο ακόμα πιο όμορφο από το δικό της, αποφασίζει να βάλει σε εφαρμογή ένα ύπουλο σχέδιο για να της καταστρέψει τα δόντια. Ανοίγει ένα ζαχαροπλαστείο απέναντι από το σπίτι της και περιμένει τη Λουκία να πέσει στην παγίδα. Θα πετύχουν τα υποχθόνια σχέδια της Δόνας Τερηδόνας; Θα μπορέσει η μικρή Λουκία να αντισταθεί στον αβάσταχτο πειρασμό του χορού των γλειφιτζουριών, των λουκουμάδων και της υπέροχης γαμήλιας δεκαώροφης τούρτας;
Βιογραφία συγγραφέα: Ευγένιος Τριβιζάς
Ο Ευγένιος Τριβιζάς είναι εξερευνητής, εφευρέτης και ζογκλέρ μελάτων αυγών. Έχει ανακαλύψει το Νησί των Πυροτεχνημάτων, τη Φρουτοπία, το Πιπερού, το Κουτσουλιστάν, την Κουμασιλάνδη, τη Χώρα των Χαμένων Χαρταετών και την Πολιτεία με Όλα τα Χρώματα εκτός από το Ροζ. Οι γνωστότερες εφευρέσεις του Ευγένιου είναι: ο γαργαλιός (ένα μηχάνημα που σε γαργαλάει όταν είσαι λυπημένος), το ηλεκτρικό ρουφοσκόπιο (ένας συνδυασμός τηλεσκόπιου και ηλεκτρικής σκούπας, με το οποίο όχι μόνο βλέπει κανείς τα αστέρια, αλλά άμα θέλει τα ρουφάει και τα κάνει γιρλάντες), ο φαγώσιμος χαρτοπόλεμος, η μπανιέρα με τις δώδεκα τρύπες, ο ιπτάμενος ανεμόμυλος, η τσουλήθρα με τα σκαλοπάτια, η μελωδική ομπρέλα, το παπιγιόν για νάνους και ο αναδρομικός καθρέφτης (που σε δείχνει όπως ήσουνα πριν από δέκα χρόνια). Ο Ευγένιος ζει στο Νησί των Πυροτεχνημάτων με τον παπαγάλο του, τη Σύνθια, τον άσπρο του ελέφαντα, τον Πουκιπόν, τη Λιλή, την παρδαλή λεοπάρδαλη, τον Οράτιο Αοράτιο, το αόρατο πράσινο καγκουρό, και άλλους πολλούς γνωστούς και φίλους. Ο Ευγένιος έχει μία μοναδική συλλογή από κομμάτια παλιών παραμυθιών. Η σπάνια συλλογή του περιλαμβάνει: ένα πούπουλο από το μαξιλάρι που κοιμόταν η πεντάμορφη πριγκιποπούλα, το κορδόνι από το δεξί παπούτσι του παπουτσωμένου γάτου, ένα τούβλο απ’ το σπίτι που είχαν χτίσει τα τρία γουρουνάκια, τα γυαλιά της γιαγιάς της Κοκκινοσκουφίτσας και το φυτίλι από το λυχνάρι του Αλαντίν.
Η προσωποποίηση
Όταν σε ένα κείμενο ή ένα ποίημα τα ζώα, τα φυτά και γενικώς τα άψυχα πράγματα (τζιτζίκια, δέντρα, βουνά, λουλούδια, αστέρια κ.ά.) συμπεριφέρονται όπως ο άνθρωπος, λέμε ότι προσωποποιούνται και το φαινόμενο αυτό λέγεται προσωποποίηση.
Π.χ.:
- Τα αστέρια κουβέντιαζαν με το φεγγάρι. (τα αστέρια δε κουβεντιάζουν όπως οι άνθρωποι)
- Το λουλούδι μιλούσε με το χελιδόνι. (τα λουλούδια δε μιλούν όπως οι άνθρωποι)
Εξάσκηση στις παρομοίωσεις και στις προσωποποιήσεις
Εγγραφή σε:
Αναρτήσεις
(
Atom
)